Home nederlands | english login | join | help          

Home post subject? use:/ onderwerp plaatsen? gebruik:
language in English? change the language in your Forum Settings

Hier vind je het dagelijkse nieuws, columns en user posts.
Artikelen uit Gay News vindt je in de archieven van Gay News
forum index

Forum Index
Wereld Aids Dag 2008: Het salonorkest op de Titanic

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk     Home -> Archief: Jelle & The City
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JelleHoutsma

BerichtGeplaatst: Ma Dec 01, 2008 8:22 
   Onderwerp: Wereld Aids Dag 2008: Het salonorkest op de Titanic
Reageer met quote

De ochtendjournaals op radio 1 openen hun bulletins vanmorgen met het bericht dat veel mensen met hiv last hebben van stigma. In Nederland.
Tja, het is Wereld Aids Dag en dus is er weer even aandacht voor hiv. De informatie over het stigmatiseren van mensen met hiv is afkomstig
uit een onderzoek. De Hiv Vereniging Nederland publiceert er over op hun website.

Wat een gemiste kans. Op Wereld Aids Dag heb je gegarandeerd publicitaire aandacht als het over hiv gaat. Publiciteit die zeker nodig is.

Wat is het belangrijkste nieuws op dit moment als het over hiv gaat? Niet een stigma bij mensen met hiv. Zielig en vervelend dat stigma,
maar er is iets anders dat veel ernstiger is. De wetenschap dat hepatitis C razendsnel om zich heen grijpt bij homomannen met hiv. En de
wetenschap dat hepatitis C binnen gemiddeld 7 dodelijk is voor die homomannen met hiv. Op dit moment is hepatitis C al de tweede
doodsoorzaak bij homomannen met hiv.

En de wetenschap dat UITSLUITEND gedragsverandering onder homomannen deze vreselijke ziekte nog enigszins in toom kan houden.

Want wat is de oorzaak van de uitbraak van hepatitis C?
Een dodelijke combinatie van het op grote schaal onveilig vrijen in het uitgaansleven en/of onveilig seksdates via internet, vaak in
combinatie met partydrug.

Voor diegene die het nog niet helemaal heeft begrepen. Als je hiv positief bent, dan krijg je Hepatitis C je van 'gewoon' onveilig vrijen.
En, ergens weggestopt op een pagina van de site van de Hiv Vereniging Nederland staat het gewoon te lezen: je hebt nog zo'n 7 jaar te leven
met hepatitis C en hiv. “Geen florissant vooruitzicht” noemen ze dat daar.

Wereld Aids Dag 2008. Een persbericht over 'stigma' dat de journaals haalt. In plaats van een 'stevige boodschap' aan alle hiv positieve
homomannen om het 'barebacken' achterwege te laten. Altijd en overal. Omdat je van barebacken hepatitis C krijgt. Omdat een onbehandelbare
hepatitis C dodelijk is. Omdat er op dit moment sprake is van het voltrekken van een Drama. Met hoofdletter D. De d van Dood.

Het doet me heel erg denken aan het salonorkest op de Titanic. Vrolijk deuntjes blijven spelen terwijl het schip met man en muis vergaat.

Gedragsverandering. Noodzakelijk. Bij homomannen met hiv. Maar ook bij de organisaties die die boodschap de wereld in moeten sturen.
Naar boven
Gay Amsterdam Profile
stoffer
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 1:20 
   Onderwerp: Re: Wereld Aids Dag 2008: Het salonorkest op de Titanic
Reageer met quote

waarom was jij niet bij de goed georganiseerde dag zaterdag jelle, ik had graag weer eens met je gesproken.
ik was er wel!
en ik moet zeggen dat de nuance wel aanwezig was, ook bij mensen van de hvn.
weet je wat nu het aardige is jelle!
we zijn beide hiv poz, we horen bij een groep mensen die kwetsbaar is.
laten we de koppen bij elkaar steken, in plaats van elkaar het kot uit te vechten.
ook jij hoort er bij hoor:) Jelle.
Naar boven
Jelle Houtsma
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 5:02 
Reageer met quote

Stoffer,
Het is leuk dat de nuance zo aanwezig was op die bijeenkomst op zaterdag 5 september jl., maar er is meer nodig van de hiv vereniging.

Simpel gezegd: de hiv vereniging is een patientenvereniging die het gezondheidsbelang van mensen met hiv hoort te vertegenwoordigen.

Wat was de belangrijkste conclusie van die 'zaterdag'?
Deze: Om de hepatitis C epidemie nog enigzins in de hand te houden is gedragsverandering noodzakelijk.
En die conclusie is logisch. Al die homomannen met hepatitis C die niet behandeld kunnen worden blijven hun leven lang besmettelijk voor
anderen.

En in het geval van hepatitis C had de hiv vereniging al lang de achterban moeten duidelijk maken dat onveilig seksgedrag 'not done' is.

En, hoe lullig het ook is: Bij homomannen met hiv én hepatitis C ligt een zwaardere verantwoordelijkheid om de hepatitis C niet over te
dragen dan bij de homomannen die het niet hebben.

Om het maar heel helder te stellen: Als je weet dat je hepatitis C hebt, dan is barebacken misdadig.
Naar boven
stoffer
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 12:55 
Reageer met quote

Sorry Jelle, ik bedoel afgelopen zaterdag, plusapotheek, pillentijd.
Daar werd ook het een en ander besproken.
Ik ben niet op de bijeenkomst 5 september geweest.
Ik pleit voor dialoog, ik erken dat ook ik nog steeds lang niet overal van gecharmeerd ben in hiv land.
Maar we zullen het samen moeten doen.
Denk jij nou werkelijk dat ik de afkeurende en dodende blikken niet voel, ik ben wel een beetje een opstandig type, maar niet helemaal van
het ganzenbord gelopen.
Ik laat mij echt niet aan de kant zetten, ik trek ook nu nog steeds mijn mond open als ik het nodig acht.
Ik heb niets te verliezen, alleen maar te winnen.
Naar boven
jelle
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 15:31 
Reageer met quote

Stoffer, het gaat hier niet om hiv, maar om de combinatie van hiv en onbehandelbare hepatitis C.
Die combinatie werpt mensen terug naar de tijd voor de combinatietherapie. "Leven in geleende tijd" dus. De dood op je hielen.

De terughoudendheid in het waarschuwen voor de gevaren van hepatitis C vind ik ronduit schokkend. Het is helemaal niet slecht om te
informeren over de slechte levensverwachtingen met hepatitis C. Het is helemaal niet slecht om te vertellen dat leverkanker of levercirrose
je toekomst zijn. Het is helemaal niet slecht om te vertellen dat de dood dreigend aanwezig is als je hepatitis C en hiv hebt.

We weten allemaal dat in het uitgaansleven steeds meer homomannen niet (altijd) veilig vrijen. Met als restultaat: een grote toename van hiv
positieve homomannen in het afgelopen jaar.

En hiv is de toegangspoort tot hepatitis C. En de combinatie van hiv en hepatitis C is zo ongeveer het slechtste wat je kan overkomen.

Omdat er niet eerlijk wordt gewaarschuwd is er nu inmiddels een behoorlijk grote groep Amsterdamse homomomannen die rondloopt met hepatitis
C. En daarmee is de kans dat je met zo iemand seks hebt en ook besmet raakt, ook weer groter. Tenminste, als je onveilig vrijt.

Op de bijeenkomst van Poz and Proud werd ronduit gesteld dat ALLEEN gedragsverandering een epidemie van hepatitis C kan stoppen. Maar wat is
die gedragsverandering én wie gaat dat de homomannen met hiv vertellen.

Die gedragsverandering is natuurlijk heel simpel: Hepatitis C maakt barebacken een gevaarlijke suicidale activiteite. Stoppen met barebacken
dus.

Poz and Proud (Amsterdamse homomannen met hiv binnen de hiv vereniging) heeft in ieder geval tot nu toe nagelaten om op te roepen om niet
meer te barebacken. Terwijl dat wel de gedragsverandering is waar het om gaat.

Ik verwacht overigens niet dat Poz and Proud ooit zal oproepen om het barebacken te staken.
Naar boven
stoffer
Gast

BerichtGeplaatst: Di Dec 02, 2008 19:09 
Reageer met quote

Ik begrijp wel wat je bedoelt, ook kwam afgelopen zaterdag hepatitis, b en c ook aan bod.
Hepatitis b is gelukkig te voorkomen door een vaccin.
En ik ben het helemaal met jou eens, hepatitis c zal hiv geïnfecteerden terug brengen bij af.
Daarom vind ik ook dat hiv een aandoening is die niet op zich zelf staat.
hiv is vele malen minder infectieus dan hepatitis b en c, en syf en ghon, en chlamydia, en hpv.
We zijn het helemaal niet oneens over het probleem.
De aanpak er van is veel moeilijker.
Waar bereik je de nichten die in de darkroom, badhuizen met een stoot pillen in hun lijf en geile lijven om zich heen, hoe kun je daar de
ratio boven de emotie uit laten stijgen.
Men wil het eenvoudig niet Jelle, dat is wat ik hoor van mensen die er aan deel nemen.Men wil onveilig vrijen, hiv geïnfecteerden vertellen
mij, ook de veteranen.
Ze vertellen mij regelmatig dat ze het condoom achterwege laten omdat ze het simpel gezegd moe zijn om daar aan te denken.
Het gaat om een explosie van soa's die in combinatie met hiv een gevaarlijke cocktail kunnen gaan vormen.
Toch denk ik wel dat de groep die jij noemt, poz en proud, dat ze wel oproepen om verantwoording te nemen voor je eigen gezondheid, en om in
geval van coinfecties, veilig te vrijen.
Ze zeggen volgens mij dat het serosorteren op hiv een strategie kan zijn om hiv niet te verspreiden.
Ik heb ook mijn bedenking, maar ik geef ze wel het benefit van de doubt.
Ik denk zelf ook dat een relatievorm waar een monogame vorm is en waar een ondedecteerbaar hiv aanwezig is, dat je daar kunt serosorteren.
Of dat ook in de badhuizen, en darkroom kan, tja, geen mens zegt daar iets over.
Ik durf de stelling wel aan dat het daar gierend uit de hand loopt.
Nou, Jelle, dan worden ze doodziek.
Misschien is het wel weer nodig dat er weer bosjes mensen sterven als ratten zoals in de jaren 80 en deels 90.
Soms moet je eerst voelen als gemeenschap van gays als het luisteren inderdaad moeilijk is.
Naar boven
Ad Schuring
Gast

BerichtGeplaatst: Wo Jan 21, 2009 21:57 
Reageer met quote

Ach, Jelle heeft het licht gezien en vindt het net zoals die eo lui zijn plicht is te gaan bekeren. En dan vind hij het ook nog een slimme
strategie om de verantwoordelijkheid voor dramatische statistieken rond de cominatie van HIV en HepC teleggen bij Hiv vereniging en + &
Proud.
Als je kijkt op beider websites zie je daar als sinds deze gegevens er zijn hier met klem op gewezen wordt en dat er ook al geruime tijd
voorlichtingen en preventiestrategie hieromtrent op de agenda staan.

Aan de andere kant: is de kombinatie van roken en hiv al eens onderzocht? Volgens mij is roken op zich al veel dodelijker dan HIV, de combo
met alcohol en andere pillen zal het niet beter maken en al zeker niet makkelijker voor de lever.
Ik zelf doe ook aan motorrijden. Dat scoort op zichzelf zonder hulp van viri of longvervuiling het allerhoogst in statistische kans om het
niet te overleven.
Geen wonder dat de motorrijdende leernicht in de warmoesstraat en zelfs bij XXX parties al zo goed als uitgestorven is.
Naar boven
Peter
Gast

BerichtGeplaatst: Za Nov 21, 2009 14:10 
   Onderwerp:
Reageer met quote

Waarom bestaat deze rubriek nog?

Jelle Houtsma is toch al lan uit bee3ld verdwenen?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk     Home -> Archief: Jelle & The City Tijden zijn in GMT - 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: